X
تبلیغات
مکانیک خودرو - واتر پمپ

مکانیک خودرو

واتر پمپ

طریقه تعویض واترپمپ
برای تعویض واترپمپ در زمان خرابی یا چکه کردن آن موتور باید سرد بوده و آب رادیاتور نیز خالی شود و ابتدا پیچهای رادیاتور و بست شیلنگهای آب بالا و پائین را باز کرده و رادیاتور از موتور جدا می¬شود سپس پیچهای پروانه و فولی و در خاتمه پیچهای اطراف پوسته واترپمپ را باز نمائید.
برای بستن واترپمپ اول واشر پوسته را با گریس اندود کرده پیچهای واترپمپ را یکنواخت ببندید، بعداً پروانه و فولی و در آخرین مرحله پیچهای رادیاتور و بست شیلنگهای آب را نیز سفت نمائید.

تذکر
همیشه برای شستن رادیاتور سرشیلنگ آب را از داخل به طرف بیرون بگیرید مطابق شکل زیر:
شکل (طریقه شستن رادیاتور)
حال با سیستمهای خنک¬کنندگی موتورها آشنائی پیدا کردیم و در خاتمه به چند سوال و جواب در همین رابطه می¬پردازیم.
س: علل گرم کردن موتور چیست؟

ج:
1. کثیف بودن هواکش
2. کثیفی و کمی آب رادیاتور
3. شل بودن تسمه پروانه
4. نامیزانی دلکو (آدواتس و ریتارد)
5. خرابی درب رادیاتور
6. شکستگی پره¬های پروانه
7. سوراخ بودن رادیاتور
8. خرابی ترموستات
9. سفت بودن یا کار نکردن سوپاپها
10. سفت بودن چرخها
11. خرابی آب پخش¬کن واترپمپ
12. سوختن واشر سرسیلندر
13. باد مخالف
14. گرفتگی اگزوز دود که عمل تخلیه به راحتی صورت نمی¬گیرد.
15. بار بیش از حد اتومبیل
16. گرفتن لوله خروج بخار آب رادیاتور
17. گیر کردن ترمز یکی از سیلندر چرخها
18. حرکت کردن با دنده قوی (دنده سنگین).
19. کثیفی بدنه موتور که تبادل حرارت بخوبی انجام نمی¬گیرد.

س: علل سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

ج: گرم شدن بیش از حد موتور، تاب داشتن سرسیلندر، ترک داشتن سرسیلندر شل بودن پیچهای سرسیلندر، نامیزان بستن پیچ¬های سرسیلندر
س: علت تاب داشتن سرسیلندر چیست؟

ج: باز کردن سرسیلندر هنگامی که موتور گرم است و قراردادن سرسیلندر در سطح ناهموار.

س: علائم سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

ج: مخلوط شدن آب و روغن، (وجود روغن در رادیاتور، وجود آب در کارتر)، گرمای بیش از حد موتور، کمی کشش موتور زدن جوش کاذب در رادیاتور وجود آب در سرپیستون¬ها، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز (البته خروج بخار سفید از اگزوز در زمستان موقع روشن کردن موتور دلیل سوختن واشر سرسیلندر نیست بلکه از برودت هوا می¬باشد و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین که در درس اول گفته شده است درب موتور کپک سفید رنگی خواهد داشت.

س: علل خرابی و چکه کردن واترپمپ چیست؟

ج: خرابی کاسه نمد (فیبرو فنر)، گیرپاژ بلبرینگ، شکستگی آب پخش¬کن، پارگی تسمه پروانه.

س: علل چکه کردن واترپمپ چیست؟

ج: سائیدگی میل واترپمپ، خرابی کاسه نمد، شل بودن پیچهای پوسته واترپمپ، پوسیدگی واشر ویکتوری واترپمپ

س: کار واترپمپ چیست؟

ج: به جریان انداختن آب از رادیاتور به سیلندر و سرسیلندر و برگشت به رادیاتور را واترپمپ انجام می¬دهد.
س: کار فیبرو فنر (کاسه نمد) واترپمپ چیست؟
ج: از نشت و خروج و چکه کردن آب جلوگیری می¬کند.

س: آزمایش سالم یا خراب بودن واترپمپ چیست؟

ج: در زمان روشن بودن موتور درجه حرارت آب که به حد نرمال رسید درب رادیاتور را برداشته و نگاه می¬کنیم اگر آب در گردش بود واترپمپ سالم و در غیر این صورت واترپمپ خراب است.
شکل (مسیر رفت آب از رادیاتور به موتور و برگشت آن از موتور برادیاتور)
 
+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام خرداد 1385ساعت 13:46  توسط محمد  |